Més de la meitat de la població ja és internauta habitual: el 51% es connecta diàriament a Internet a Espanya, enfront d’un 59% a la UE. Destaca l’ús d’Internet per accedir a les notícies, així com l’ús del telèfon mòbil per informar-se i participar en les xarxes socials. Comentar l’actualitat a l’instant és una tendència.
Quin ús fan les persones d’Internet?
Destaca la preferència per utilitzar Internet per informar-se sobre l’actualitat. El tercer ús preferit de les persones internautes és llegir o descarregar notícies, 75,8%, per sobre del 61% a la UE, després de la consulta del correu electrònic i de buscar informació.
A Espanya es comparteixen més continguts a Internet que a la mitjana de la UE. Un 45,6% d’internautes publiquen continguts en un web, un 35% a la UE, i un 12% creen pàgines web o blocs propis.
Accedir a l’actualitat i comentar –la a l’instant des del mòbil és una tendència a Espanya significativament superior a la mitjana de la UE. Un 68% fa servir el mòbil per participar en les xarxes socials, una xifra 10 punts superior a la de la UE (58%), i un 62% el fa servir per llegir notícies, 12 punts per sobre de la UE.
La majoria de persones han reduït el temps destinat a veure la televisió per a utilitzar Internet, en concret un 64,4% fan aquesta afirmació. Tot i que la següent “ocupació” que substitueix a Internet és precisament “estar sense fer res”, per tant, Internet també està servint per omplir temps morts, tendència que s’incrementa amb els usos del telèfon mòbil per accedir a Internet.
Cada vegada es participa més en xarxes socials, un 61% d’internautes ho fa. L’ús de les xarxes socials és instantani i continu a causa del accés a través del telèfon mòbil. El 68% de les persones que fan servir el mòbil per accedir a Internet accedeixen a xarxes socials.
Facebook és la xarxa social líder un any més: de les persones que participen en les xarxes socials un 96% està a Facebook. Twitter i LinkedIn són les que mostren un creixement més gran respecte a l’any passat. Participa a Twitter un 46% dels usuaris de les xarxes socials, quan l’any passat era el 34%. A LinkedIn aquesta dada passa del 12% al 18%, el que indica l’evolució de l’ús de les xarxes socials com a oci cap a usos professionals.
La demanda de premsa en línia ha crescut un 120% des del 2007 al 2012. Se situa en el 53%, molt per sobre de l’audiència en paper, que representa un 36%. Destaca l’accés a diaris digitals per part de les persones més joves (entre 16 i 24 anys), un 71%.
Totes aquestes tendències en els usos d’Internet afecten especialment l’espai públic, la generació d’opinió i la política. L’avantatge consolidada de la premsa online enfront de la de paper, combinada amb l’accés mòbil de forma participativa, fan que les persones accedeixin a la informació i la comentin a les xarxes socials de forma instantània.
Així, en cada moment i al moment es disposa de múltiples fonts d’informació, al mateix temps les dels mitjans i les informacions i opinions d’altres persones, fet que afecta la decantació d’opinió. Hi ha una democratització en l’accés a diverses fonts d’informació, i en la possibilitat que cada persona pugui formar part de l’actualitat i compartir la seva opinió. La generació de les posicions i les causes que es creen davant esdeveniments d’actualitat succeeixen a l’instant i tota aquesta tendència també creix a l’instant.
Dades del recent informe presentat per la Fundació Orange: Espanya informe anual 2013
1 thought on “L’actualitat comentada a l’instant”