La publicació del darrer Informe anual “La societat en xarxa” (2011) ens dóna noves dades sobre l’evolució del dinamisme de les TIC. Les dones hem fet un pas enrere: en les 238 pàgines les dones són invisibles ja que no es desagreguen les dades per sexe. El govern del PP invisibilitza les dones i no aplica la llei d’igualtat, que obliga a incorporar la perspectiva de gènere en els informes públics. I això té conseqüències. Per exemple, impedeix que la gent conegui l’existència persistent de la bretxa digital de gènere. Aquest menyspreu al biaix de gènere, a més, s’agreuja perquè l’Institut Nacional d’Estadística (font de l’informe) continua recollint aquestes dades en les diverses estadístiques.
He volgut recopilar i compartir amb vosaltres l’evolució de la bretxa digital de gènere, conscient que cal tenir dades per reivindicar i dissenyar les polítiques públiques.
El 72,4% dels homes és usuari puntual d’internet; és a dir, s’ha connectat alguna vegada en els darrers tres mesos. La bretxa s’incrementa quan parlem de connexió a internet habitual, el 54% dels homes es connecta diàriament enfront del 47% de les dones.
La primera bretxa digital és de 5,1 punts en l’accés puntual a internet, que es converteixen en 7,3 quan es parla de connexió habitual. En els usos més avançats és on s’engrandeix més la bretxa. Per exemple, en la compra per internet la diferència és de 8,7 punts.
Evolució de la bretxa digital de génere
La bretxa digital de gènere en l’ús puntual d’internet era de 10 punts el 2004 i ha anat disminuint. Les polítiques públiques actives, com el Plan avanza de género, van aconseguir reduir progressivament aquesta bretxa al 7,87 el 2008, i al 5,7 el 2009. Quan s’aturen les polítiques públiques a favor de la igualtat deixen d’avançar els drets de les dones. La bretxa disminueix tan lentament els darrers anys que podem afirmar que s’ha estancat dels 5,69 punts (2010) i 5,4 (2011) als 5,8 (2012).
La bretxa de gènere en connexió d’internet habitual no només s’ha estabilitzat, sinó que pateix un canvi de tendència i s’incrementa. Ha baixat 9 punts (2004) fins a 8,8 (2008), i ha arribat al 5,73 (2010), s’estabilitza en 5,3 (2011), però s’enfila fins als 7,38 punts en el 2012.
Pel que fa a les xarxes socials (única referència de l’informe a dones), els homes i els usuaris més joves són els més influenciables pels comentaris de les xarxes en la seva decisió de comprar: un 86,9% dels homes i el 81,1% de les dones. Les dones fem un ús menor de les xarxes socials amb finalitats professionals, només un 37% enfront al 41% dels homes.
Posts relacionats:
Molt interessant. Les politiques que acompanyen a crisi i les seves conseqüències són especialment dures per les dones. Ja ho sabem, però no ens hi conformem. Estaria bé fer un esforç addicional per fer-nos més visibles i més revindicatives, també a la xarxa. Amb mi, ja hi podeu comptar. Una abraçada.
Angels estic d’acord amb tu en la necessitat de fer-nos més visibles i més reivindicatives, no podem tolerar que la crisi s’emporti per endavant tots els avenços que van fer als darrers anys