La Unió Europea ha promogut la Directiva Govern local Obert, una important iniciativa que sistematitza les accions i compromisos que ha d’adoptar un Ajuntament per complir amb el Govern obert. Aquest document resulta especialment important pel nivell de detall sobre les accions ha abordar, per això vaig creure interessant traduir el text i publicar-lo a la xarxa per facilitar la seva reutilització (Directiva Govern obert ENG, Directiva Govern obert CAST).
La directiva estableix tres línies d’actuació: Informació pública en línia del Govern, crear i institucionalitzar una cultura de govern obert i Crear un marc normatiu propici per al govern obert.
1. Informació pública en línia del Govern.
Per augmentar la rendició de comptes, promoure la participació, i crear oportunitats de desenvolupament econòmic, cada departament de la Ciutat ha d’ampliar l’accés a la informació en línia, en formats oberts que faciliten l’accés i la reutilització de la informació.
A. Publicació en línia de dades de pressupostos, indicadors i registres electrònics.
B. Temps i coherència en la publicació de la informació, indicat quan la informació s’actualitzarà.
C. Presumpció d’Obertura en la publicació de dades.
D. Online i codi obert. S’ha de publicar informació en línia en un format obert que es pugui processar.
E. Govern Obert tindrà una pàgina web comuna amb totes les dades.
F. Obrir Catàleg de dades amb la informació pública de cada Departament via web.
G. Catàleg de Conjunts de Dades en un format obert, com a mínim tres conjunts de dades de gran valor d’informació de no-accés públic.
H. Opinió de la ciutadania es podrà expressar a la web.
I. Resposta als comentaris del públic per part de cada Departament.
J. Publicació de Sol • licituds de Registres Oberts.
K. Llicències. La ciutat no pot fer valer cap dret d’autor o una altra restricció sobre la informació del govern.
2. Crear i institucionalitzar una cultura de govern obert
Per donar suport a un govern obert, la responsabilitat del govern de la ciutat s’ampliarà i crearà oportunitats per a la participació ciutadana i la col.laboració.
A. Plans de Govern Obert que aprovarà i publicarà cada ciutat, que descrigui com cada departament millorarà i desenvoluparà la transparència, la participació pública i la col.laboració.
1. Transparència: El pla descriurà punt de partida i com es crearà un major accés a la informació (ordenances, reglaments, polítiques, registres legals, pressupostos, dades geogràfiques, estadístiques sectorials, …)
2. Participació: la ciutat ha de millorar i ampliar les oportunitats perquè la ciutadania participi en els processos de decisió. En el Pla de Govern Obert s’inclou.
- L’accés en línia a les normes, propostes i ordenances;
- L’accés informació i recursos perquè el públic estigui degudament informat.
- Oportunitats de comentar a través del web, sobre projectes
- Mètodes d’identificació;
- Els canvis proposats a la gestió interna;
- Enllaços d’espais dels processos participatius.
- Les propostes de nous mecanismes de retroalimentació.
3. Col.laboració: el pla ha de descriure els passos per millorar i ampliar
les seves pràctiques per promoure la cooperació entre els departaments de la
ciutat, altres administracions, la ciutadania i les entitats. El pla inclourà informació detallada sobre:
- Els canvis de la gestió per millorar la col.laboració;
- Les propostes de plataformes per millorar la col.laboració entre els empleats de la ciutat i el públic;
- Descripcions i enllaços a llocs web on conèixer els esforços de col.laboració existents,
- Els mètodes innovadors per augmentar la col.laboració amb el sector privat i sense ànim de lucre.
B. Avaluació. Cada sis mesos s’haurà de publicar a la web la situació d’aquests criteris: consulta a experts, ciutadania implicada, inclou tots els elements requerits en la Directiva, s’ha establert processos i cronograma per a la publicació d’informació
en línia, hi ha mecanismes de comentaris públics, es revisen les respostes, es publica opinions i hi ha processos de revisió del seu Pla.
C. El grup de Treball auditor utilitzarà un Fòrum de transparència, per compartir les millors pràctiques i el desenvolupament de solucions als problemes.
D. Incentius que es crearan a l’inici del procés: formes d’incentivar (Reptes, premis, …) la participació per crear solucions innovadores per millorar la transparència governamental.
3. Crear un marc normatiu propici per al govern obert
Per a l’Impuls del Govern obert es requereix que diversos professionals de l’administració participin en la definició i desenvolupament de solucions de govern obert. Les polítiques haurien de ser examinades periòdicament.
Requereix la Identificació dels obstacles, d’orientació i Revisions i la Publicació d’Orientació i de canvis en la política proposta.
Entradas relacionadas: Open data en la Generalitat. dadesobertes.gencat.cat, Gobierno Abierto . Open, #Diàlegs en xarxa. Compromís de Montilla, Politica 2.0, proximitat amb la ciutadanía a la xarxa, Diàlegs en Xarxa,
Technorati tags: internet,Informática e internet, web, blogs, Weblog, blog,bloc, bitacora, politica, Blogging, e-government, e-participation, edemocracia, Noticias y política, Tags
Gracias por compartir esta valiosa información y por la traducción al castellano. Respecto al contenido, el espíritu de la directiva esta bien, me gusta lo de la transparencia, comunicación y colaboración pero el apartado de la participación es peligroso si no se sabe acotar y limitar.